8. mai 2009

Historien om mitt gamle, rare hus



Mitt rare gamle hus ble bygget i 1937, og var da et en-etasjes hus med valmet tak. Siden ble det påbygget en halv etasje med saltak, et karnapp i stuen og et vindfang som tilbygg. Huset har hatt flere eiere, og har fått en historie og sjel. Den første husfruen stelte i hagen med frukt og bærbusker, og hennes mann jobbet som matter på et glassverk, og laget flotte dekorasjoner i bla. annet glassdører som mange har i sine innerdører i stue el. gang. Nicoline, som husfruen het, ga navn til huset - som nå blant den eldre garde kaller mitt hus for Nicka-huset. Det synes jeg er et sjarmerende navn. Når jeg møter eldre mennesker - for eksempel på aldershjemmet - vet de godt om Nicoline og Nicka-huset - det synes jeg er gøy! Den vakre hagen som en gang var hadde blitt revet opp av gravemaskiner og det fantes ikke en busk eller blomst - ikke et tre eller staude - ingenting, da vi kjøpte huset. Da vi kjøpte huset for snart 12 år siden var det nærmest ødelagt i panelet utvendig. Huset hadde opprinnelig vært malt med linoljemaling, og eierne før oss malte med vanlig husmalig. Da begynte linoljen å koke i solen, og veggen flasset noe veldig. Derfor endte vi opp med å bytte kledning på hele huset. Samtidig ville vi sette inn gammeldagse torams vinduer med småruter. Og selvfølgelig beise om til den fargen huset hadde - hvitt. Og hvilken forandring det ble. Folk som i alle år har kjørt forbi langs veien, har kommentert hvor fint det har blitt, og hva vi har fått til. En gang kom tilogmed en dame opp i hagen vår og ville fortelle oss hvor fint hun synes det var blitt, og at husfargen var så fin til huset her ved fjorden. Nesten sørlandsidyll, mente hun... Takk for gode tilbakemeldinger, folkens. Det gir lyst til å fortsette restaureringen - både utvendig og innvendig. Vi har gjort noen små endringer på huset vi også som vi mener er til det bedre: et overbygd inngangspart og en hagestue med utekjøkken. Sistnevnte er under ferdigstillelse, og mangler kun litt beising og stæsj. Ute i hagen har mannen min laget en vedfyrt badestamp - den brukes så ofte vi kan, og gjerne når vi har gjester. Med slippers og badekåre i 10 grader minus - et glass vin og 40 graders vann - det er SPA i friluft og en herlig luksus!!! Gjett om vi koser oss. Les mer om prosjekter innendørs senere.



Her er det ikke 10 minusgrader, som dere ser, men bading foregår hele året - omenn litt mindre varmt vann på sommeren. I år skal stampen beises, og det blir nok beplantet litt rundt. Vi skal leie en minigraver og grave opp plenen som er rundt stampen, og legge beleggningsstein. Jeg ser at dette blir årets forsommerprosjekt hos oss. (Innkassingen og trappen rundt stampen har jeg tegnet selv)

1 kommentar:

promenader på landet sa...

Vad härligt med pool att bada i! Lycka till med alla projekt! Kram Maria