25. apr. 2009

Mitt deilige kjøkken !

Foto: Per Erik Jæger


Etter mange års drøm om nytt kjøkken, skjønte jeg at jeg måtte vente ennå lengre, og startet en kampanje overfor min mann om å male den gamle innredningen. Kjøkkenet hadde et imitert furu-laminat-aktig utseende som jeg avskydde som pesten. Kjøkkenest var i tillegg trangt med kjøkkenbord og stoler. Det jeg savnet var mer arbeidsplass. Tenk å kunne sitte og se ut i hagen ved kjøkkenvinduet og nyte en god hjemmebrygget latte - jeg så for meg hvordan vi kunne få det til uten for mye nye innkjøp. Skuffeskapet og benkeskapet som tidligere stod innerst til venstre under overskapene ble dratt frem og satt foran vinduet. Ved å legge benkeplate over fikk vi en ny, lang kjøkkenbenk. Åh, så deilig! Men, den benkeplata var litt for kort, så da passet det utmerket med et høyskap fra IKEA beregnet for stekeovn og mikro innerst i hjørnet (synes ikke på dette bildet). Der fikk jeg plass til mikro, alle kokebøkene mine og store bakeboller og kjøkkenmaskiner. En vinhylle fra Ikea fikk også plass under den nye benken. Foran vinduet ble det plass til diverse lagring av kildesort-ering, kakebokser, osv. skjult av et forheng laget av min farmors gamle overlaken-broderier og stoff fra Stoff og Stil. Jeg er så heldig å bo i nærheten, så det blir ofte et besøk der når kreativiteten blomstrer. Kjøkkengardinene er laget av stoff fra Ikea, rullet opp på et passe langt kosteskaft, og bundet opp med jordebånd med knappehull. En skapdør ble dekorert med en selvklebende oppskrift som ble kjøpt i en nettbutikk. Gulvet hadde levd mange liv - Under kork-gulvet var det gulvbelegg. Under der fant vi presspapp. under dette et flott tregulv som måtte slipes. Jeg malte gulvet i sjakkruter i grått og beige. (Jotun Oxan S2005 Y30R Sand og 2502 Y1222 Gråmynte). Veggene ble panelt og malt med 4207-Y42R Gren fra Jotun, oljemaling Lady 40. Skapdørene i ren hvit er også Lady 40 oljemaling.



Kjøkkenmøblene, ja. Hvor spiser vi når de ble kastet ut? Når alle i familien skal spise felles måltid dekker vi på langbordet i spisestua - ellers når vi spiser hver for oss "ved fjøla" kan vi sette oss på en barkrakk foran vinduet.
Under vasken er det malt en sjablon med Bon appétit. Denne har jeg laget først på data, så skåret ut med skalpell i kontaktpapir. Et annet tips: Har man tilgang til Overhead-maskin, kan man lyse direkte på veggen eller møbelet man skal male på.












1 kommentar:

Ingunn sa...

Kjøkkenet ble superfint. Veldig fint med gulvet også!

Klem fra ingunn :)