3. juni 2009

Maritimt og gamle minner...

Pinsehelgen var så strålende - akkurat som bestilt til en seiltur! Min eldste datter er sjøspeider og skulle på leir med 5.Drm. Sjø og båten Christiane som er nyrestaurert. Turen gikk til Gåserompa. Jeg elsker seilbåter og maritime detaljer...


...hjemme blir det seilskuter i vinduskarmen... Den største var en morsdagspresang for mange år siden!




Min tallerkenhylle var oppprinnelig syrelutet fra Skeidar. Siden var jeg gjennom en "mørk fase" hvor alt ble beiset brunt - hyllen holdt på å bli slengt på dynga, men den gjennoppstod fra "de døde" med et par strøk hvitmaling - nå rommer den fat og tallerkener i Edme fra Wedgwood og antikt fat fra bestemor, gamle kaffekopper fra farmor og lyslykter kjøpt på Hemtex i Sverige for flere år siden.


Kobber er så fint synes jeg - her en liten samling av loppis-funn. Blomsteroppsatsen er av tørre blomster. Et år laget jeg en høy dekorasjon med blomster til jul - den ble stående helt til blomstene var visne, og var nesten like fin. Jeg tok bort noen få - satte i noen nye, og siden har den stått slik i den opphøyde glassvasen på stativ (gave fra en venninne - takk Anne!).




Gamle bilder er så fint - dette er ikke et tilfeldig bilde - det er nemlig skolebildet til min oldemor! Det er ca 100 år gammelt. Jeg er veldig glad i dette bildet - derfor henger det i stua.






En gammel brikke som er laget av nuppereller har fått evig liv i glass og ramme! Et stykke stoff som matcher interiøret er lagt bak - brikken blir fremhevet pga kontrastene.






I en eldgammel kokebok (Shønberg Erken) som jeg arvet etter min farmor datt det ut et tynt tøystykke - først trodde jeg det var et bokmerke. Antagelig var det brodert til en meget spesiell anledning til en kjær person, og lå i press inne i kokeboka. Så har det nok gått i glemmeboka - helt til jeg fant det. Stoffet det er brodert på er nesten helt gjennomsiktig - ikke skjønner jeg hvrdan noen klarte å brodere så pent på noe slikt! Det er dessverre en flekk på stoffet, med jeg synes det er vakkert allikevel. Det fortjener glass og ramme og evig liv dette også!



Ha en riktig fin onsdags kveld.


Ingen kommentarer: