22. aug. 2009

♥ Landlig og bondsk kjøkken?

Dette er en vegg-sticker med oppskrift på Foccacia. Den ble plassert på en av kjøkkenskapdørene, og derfra skal den aldri taes vekk - den hører rett og slett hjemme der - tilgjengelig hele tiden når man enn får lyst til å lage noen av disse deilige foccacia-brødene...



Kjøkkenet hadde jeg i mange år lyst til å bytte ut - det var før jeg malte det hvitt!!! Det et er gammelt Sigdals-kjøkken med skrå overskap - litt nostalgisk da både mormor og mamma hadde slik innredning...

Under oppvaskbenken har jeg laget en sjablon selv : "blås opp" skriften på data'n (600 % eller noe sånt? ), Skjær ut bokstavene med skalpell i kontaktpapir , fest kontaktpapiret til underlaget og mal i vei!


Kjøkkenet mitt har mange detaljer - som jeg aldri går lei - som vassåket på veggen, spannene i taket, forhenget under benken sydd av gammelt overlaken etter farmor og tusen andre småting...


Jeg begynte tidlig å få sansen for gamle ting - min mor er likedan, så jeg har fått det inn med morsmelka... og så har jeg jobbet på museum i åtte år...
Her, over kjøkkendøren står det gamle, dreide trefat, gammel kjøkkenvekt, og noen av mine gamle kjøttkverner og en fin mandelkvern. På sveiva henger alle pepperkakeformene fremme til pynt... En Henriksdal fra Ikea har fått et trekk av stoff fra Stiff og Stil som passet inn på kjøkkenet...

I løkkurven er det alltid løk, og den gamle hjulvispen må også være fremme...
Minstejenta S har laget gulroten i trolldeig - den synes jeg er såååå fin, og henger side om side med oppskriften på sveler. Denne oppskriften er god, og vi lager sveler både titt og ofte på steketakka...

Ha en riktig flott dag!




8 kommentarer:

miss marple sa...

Iblant er det faktisk ikke mer enn maling som skal til for at et rom skal forandres helt.Mye billigere også,når det er kjøkkeninnredning vi snakker om...Flott og veldig personlig er ihvertfall ditt kjøkken!Koselig med alle tingene du har hengt opp rundt omkring,og jeg likte veldig godt ideen din om å lage egne stickers!!
Tudelu;.)

Hulda sa...

Mmmm, her var det mye flott! Syns du har mange kjekke løsninger på kjøkkenet ditt. Liker så godt små tekster og sjablonger overalt. Ser så koselig ut. Har nettopp malt en tekst på soverommet. :)

Christine C sa...

Gamle kjøkkenredskaper er veldig dekorative...jeg er alltid på utkikk etter slikt selv. Synes du har et veldig trivelig kjøkken med mye særpreg og personlige detaljer :)

hagagården sa...

Å så fint du har det i köket,mysigt med recept på dörren.
kram
ninni

Violetta sa...

Dette var da et kjempekoselig kjøkken, med mange detaljer og "gamle minner"! De skrå overskapene som engang var gammeldagse og kjedelige, er faktisk veldig stilige. Liker det! :)

Christine Louise sa...

Så kjempe koselig kjøkken du har :)
Jeg har samme wallsticker som deg, også på kjøkkenskapet..

Klem fra meg

Vitt o Vältummat sa...

Så fint med recept på dörrarna. Men vad är sveler på svenska?
Kram Åsa

Hepburn Hilton sa...

for et fnatastisk kjøkken!!! jeg gleder meg til jeg får mitt eget hus og kan inrede mitt eget kjøkken. da vil det ikke forundre meg om mitt kjøkken vil minne om ditt :)